Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhetsarbete

Granskning: Modeindustrin full av fossila kläder och grönmålning

Publicerad: 1 juli 2021, 09:40

De ”hållbara kollektionerna” kan till och med innehålla högre andel fossila kläder än de vanliga kollektionerna. Det framgår av en granskning av modeföretag som gjorts av Changing Markets.

Foto: chee gin tan

Grönmålning, fossila kläder och inga planer på att åtgärda mikroplastutsläppen eller fasa ut de fossila råvarorna. Det är lite av den svidande kritik som framkommer i en färsk granskning av 46 modeföretag.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetskommunikationHållbart varumärkeGreenwash

Changing Markets har granskat 46 modeföretag och deras strategier kring plastråvara och återvinning samt hållbarhetskommunikation. Resultatet är nedslående: företagen följer inte de kommunikationsriktlinjer som finns och kläderna tillverkas fortfarande till stor del av fossila råvaror, i vissa fall har de ”hållbara kollektionerna” större andel fossila kläder än deras övriga kollektioner.

Bland de granskade bolagen finns bland annat H&M, Lindex och Dressmann. H&M är det företag som anses ha högst andel grönmålning. 98 procent av H&M:s hållbarhetskommunikation är vilseledande och följer inte riktlinjerna, menar rapportförfattarna.

”Varumärkena är snabba på att kapitalisera på konsumenters oro genom att använda hållbarhet i sin kommunikation, men den största andelen av påståenden är bara fernissa utan substans. Medan de grönmålar sina kollektioner släpar de efter med sin omställning till en verklig cirkulär lösning till exempel genom att inte göra nödvändiga investeringar för att säkerställa en miljö där kläder kan återvinnas till nya kläder, säger Urska Trunk, kampanjansvarig på Changing Markets, i en skriftlig kommentar.

Kritik riktas också mot bristande transparens, avsaknad av planer på utfasning av fossila råvaror, svagt engagemang för att åtgärda problem med utsläpp av mikroplaster till miljön och att företagens återvinning oftast handlar om downcycling.

Läs rapporten Synthetics anonymous

Jesper Saltebro

Reporter

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.