Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mänskliga rättigheter

Försäkringsbolag nobbar företag som inte lever upp till FN-principer

Publicerad: 25 augusti 2021, 09:27

IFs huvudkontor i Bergshamra.

Försäkringsbolaget If kräver nu att företagskunderna lever upp till principerna i FN:s Global Compact.


Ämnen i artikeln:

Global CompactFn

Försäkringsbolaget If Skadeförsäkring har tagit fram nya hållbarhetsvillkor för sina stora företagskunder. Nu uppmanas företagen att öka sina ansträngningar för att leva upp till FN:s principer om mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och antikorruption, eller hitta ett annat försäkringsbolag.

Hittills har ett litet antal företagskunder informerats om att deras ESG-värdering inte är tillfredsställande. Ingen kundrelation har avslutats.

”Vi fokuserar nu på våra stora kunder. Det är viktigt att understryka att detta inte handlar om huruvida företag har dieselbilar i sin fordonsflotta. Det handlar om att försvara mänskliga rättigheter, goda arbetsvillkor och miljön, samt att motverka korruption”, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud i en kommentar.

Om en företagskund bedöms inte leva upp till en eller flera av UN Global Compact-principerna, kommer företaget att kontaktas och uppmanas att åtgärda situationen. Om kunden inte vill eller inte klarar att genomföra förändringar kan den komma att behöva byta försäkringsbolag.

Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Global CompactFn

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.