Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mänskliga rättigheter

FN:s vägledande principer om mänskliga rättigheter på väg att skärpas

Publicerad: 16 juni 2021, 09:08

De vägledande principerna för företag och mänskliga rättigheter har nu funnits i tio år.

Foto: Getty Images

Efter tio år med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter lyfts nu hårdare krav i arbetet framåt.


Ämnen i artikeln:

FnSocial hållbarhet

Hårdare krav på att företag och länder lever upp till åtaganden och krav kring mänskliga rättigheter samt ersättning till drabbade när felaktigheter begås. Det är två aspekter som arbetsgruppen för FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter lyfter i och med att det i dag är tio år sedan principerna lanserades. 

En slutsats från de tio åren med de vägledande principerna är att frågan om så kallad due diligence har fått genomslag, vilket beskrivs av arbetsgruppen som ett verktyg som företag kan använda för att hantera risker rörande mänskliga rättigheter.

I arbetet med att utveckla de vägledande principerna väntas nu FN lansera en färdplan för de kommande tio åren under FN:s möte om företagande och mänskliga rättigheter i slutet av november. Inför den uppdateringen lyfter arbetsgruppen nu ett antal frågor att fokusera på. En aspekt handlar om att företag ska visa verkligt engagemang med olika intressenter, inklusive kritiska röster och företrädare för miljöfrågor och mänskliga rättigheter.

Med anledning av tioårsdagen skriver Amnesty i en debattartikel på Aktuell Hållbarhet att det nu visserligen finns en lite högre medvetenhet hos företag om hur mänskliga rättigheter kan kopplas till deras verksamhet. Men att människorättsperspektivet lyser med sin frånvaro inom vissa branscher.

Läs slutsatserna av tio år med FN:s vägledande principer

Läs Amnestys debattartikel 

Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

FnSocial hållbarhet

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.