Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Gasum

Krångel står i vägen för en hållbar utveckling

Uppochnervända världen. Idag är det betydligt lättare att köpa en lastbil som går på diesel än en som går på gas eller el. Gasums Mikael Antonsson reder ut varför det fortfarande är så lätt att göra fel – och så svårt att göra rätt.

Publicerad: 22 juni 2021, 12:40


– Vi har alla en gemensam bild av att vi ska reducera Sveriges utsläpp av växthusgaser, och vi har vissa tidpunkter och mål som vi är överens om. Men i praktiken händer det alldeles för lite, eftersom det fortfarande är så förbaskat svårt att göra rätt. Idag kan du till exempel fortfarande hur lätt som helst gå in och köpa en diesellastbil, medan det kräver massor av planering och väntan om du vill kunna ta del av de stöd som finns för att köpa en lastbil som går på gas eller el, säger Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden på Gasum.

Han menar att samhället borde sända helt andra signaler – och istället underlätta för alla som vill agera på ett hållbart sätt.

– Det är jättepositivt att det finns olika stöd att söka för en omställning till hållbara transporter, men det måste göras mycket enklare. Vi hjälper många åkerier att ansöka om stöden, eftersom det är krångligt och drar ut på tiden.

Stöd per automatik

Han drar en parallell till hur det funkar med miljöbilsstöd för personbilar. Där är informationen som behövs kopplad till chassinumret, så det krävs ingen extra administration för köparen, utan att stödet betalas ut per automatik.

– Jämför det med situationen för ett åkeri, som vill agera hållbart. Säg att det får ett nytt uppdrag, där kunden kräver en gaslastbil och vill komma igång så snart som möjligt. Behöver åkeriet då skaffa en ny lastbil kan det ta hela sex månader innan de får stödet via Klimatklivet bekräftat, och det skapar en osäkerhet, som kan stoppa hela affären, konstaterar Mikael Antonsson.

Läs mer: Så söker du ekonomiskt stöd för gaslastbilar

Dessutom måste åkeriet redovisa vad man tankar lastbilen med en lång period efter själva köpet – vilket försvårar processen ytterligare.

– I ett åkeris värld, där fokusen är att förflytta en last från punkt A till punkt B så effektivt som möjligt blir det en extra belastning som tar för mycket tid och ork. 

Ska vara enkelt att göra rätt

Han menar att man borde ta större hänsyn till hur branschen faktiskt fungerar – och eftersträva ett system som tydligt signalerar att det ska vara enkelt att välja grönt.

– Vill vi får medborgare och företag att agera så måste det vara enkelt, annars kommer enbart de största aktörerna kunna agera, de som har stora organisationer bakom sig. På så sätt är det även en rättvisefråga, för vi vill ju att alla aktörer ska kunna använda de stödsystem som faktiskt finns.

Eftersom det är så krångligt att ansöka om stöd så erbjuder Gasum sina kunder att sköta deras ansökan gratis. Men så ska det inte behöva vara, menar Mikael Antonsson.

– Hade jag fått välja så borde du kanske snarare få motivera varför du ska köpa en diesellastbil, eftersom den kommer att bidra till ökade utsläpp av växthusgaser. Det är ju inte det vi vill, utan vi vill ha investeringar i de teknologier som driver utvecklingen framåt och bidrar till att nå samhällets mål.

– Ska man vara krass så är det så att vi måste agera här och nu. Vi har redan nått ”the point of no return” och måste vända på trenderna redan idag. Gas är en del av lösningen. Vi måste använda alla tillgängliga medel och agera nu. Det är viktigare att välja en bra lösning idag än att vänta på en bättre lösning imorgon.

Läs mer: Utvärdering av logistikens miljöpåverkan – i hur hög grad påverkar bränslet?

Texten är en annons från Gasum