Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Ohållbar sjöfart: ”Vi borde ha börjat omställningen för tjugo år sedan”

Publicerad: 14 september 2021, 10:07

Stefan Gössling, en av forskarna bakom en ny vetenskaplig studie som kartlagt vilka utsläppsregleringar som finns för sjöfarten och vilken effekt de fått.

Foto: Mikael Risedal

Ett globalt avtal för att reglera sjöfartens koldioxidutsläpp är en av de saker som krävs för att ställa om sjöfarten till en hållbar näring. Det säger forskare som undersökt saken närmare.


Ämnen i artikeln:

SjöfartUtsläppKoldioxidKoldioxidutsläppForskningNettonollutsläppDieselOlja

Om inget görs kommer den globala sjöfarten att tredubbla sina utsläpp på trettio år fram till 2050. Nu har forskare undersökt effekten hos de olika regleringar som hittills införts. Resultatet visar att lokala regler i olika hamnar har tvingat branschen att åtgärda vissa utsläpp, men det finns inga globala restriktioner eller ens en strategi för att uppnå en koldioxidsnål sjöfart.

– Hamnar kan fortsättningsvis skärpa sina regler ännu mer, men vi behöver ett globalt avtal om utsläppsminskningar i sjöfarten och den internationella sjöfartsorganisationen IMO borde lansera en strategi för hur sektorn ska nå nettonollutsläpp på trettio år, säger Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet, till Aktuell Hållbarhet.

Enligt honom och hans kolleger saknas ett politiskt tryck för ett skifte till koldioxidsnåla bränslen och ny teknik. Men det behövs också en diskussion om priset för sjöfartens utsläpp.

 –Godstransporter till sjöss blir inte lönsamma om fartygen ska tvingas gå från olja till diesel med de prisnivåer som varit. Med en övergång till förnybara bränslen blir det en ännu svårare ekonomisk kalkyl. Sen borde vi ha påbörjat den här omställningen för tjugo år sen, för många av de fartyg som trafikerar haven i dag kommer vara i bruk år 2050. Det är väldigt komplexa system i ett fartyg så vi måste få fram ersättningsbränslen som går att använda i befintliga motorer, annars kan jag inte se hur branschen ska kunna gå mot nollutsläpp till 2050, säger Stefan Gössling.

Läs forskarnas vetenskapliga studie över sjöfartens regleringar och utsläpp 

Jesper Saltebro

Reporter

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News