Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Mobilitet
Publicerad: 8 december 2021, 10:22
Lätta lastbilar.
Foto: deepblue4you
EU tillåter undantag från 3,5 ton för lätta el- och gaslastbilar för att öka andelen klimatsmarta transporter. Men Transportstyrelsen vill inte se ett undantag i Sverige. Nu riktar flera tunga branschföreträdare kritik mot myndigheten.
Batterier och gastankar gör att lätta lastbilar som drivs med alternativa drivmedel blir tyngre och inte kan lasta lika mycket. EU har därför infört möjligheten för undantag så att B-körkort gäller för bilar upp till 4,25 i stället för 3,5 ton. Flera EU-länder har infört undantaget, men svenska Transportstyrelsen föreslog för tre veckor sedan att undantaget inte ska införas i Sverige.
Nu reagerar stora aktörer från dagligvaruhandeln, logistik- och transportsektorn i en debattartikel hos Svenska Dagbladet. Utan undantaget måste fler chaufförer ta lastbilskörkort och köra ut leveranserna med tyngre fordon under mer komplicerade regelverk, alternativt öka antalet lätta lastbilar för att kunna köra ut lika många varor på ett klimatsmart sätt.
”Det är underligt att Transportstyrelsen tolkar EU-direktivet så annorlunda jämfört med andra länder. Där andra länder ser möjligheter ser Transportstyrelsen problem. För att Sverige ska nå de högt uppsatta klimatmålen och fortsätta vara en förebild i omställningen från fossilt till förnybart behöver vi vara initiativtagande och lösningsorienterade”, skriver debattörerna och riktar sig nu till regeringen i hopp om att kunna få ett undantag även i Sverige.
Läs Transportstyrelsens rapport
Läs debattartikeln i SvD