Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Green Cargo om Trafikverkets förslag: ”Det är för lite pengar”

Publicerad: 8 december 2021, 10:43

Stephan Ray, presschef på Green Cargo, är kritisk till Trafikverkets nya infrastrukturplan och menar att för lite pengar läggs på den befintliga järnvägen och mer behöver satsas på nya stambanor.

Foto: Green Cargo

Knappt hann infrastrukturplanen landa innan ministern sa att regeringen ska göra ändringar och satsa mer på järnväg. Green Cargo efterlyser mer pengar och åtgärder för att bygga bort tre flaskhalsar. ”Det är orimligt att vänta 24 år”, säger presschef Stephan Ray.


Ämnen i artikeln:

TrafikverketRegeringenHållbara Transporter

När Trafikverket presenterade sitt förslag till infrastrukturplan förra veckan lyfte myndigheten fram satsningarna på järnvägen. Det tog inte många dagar innan infrastrukturminister Tomas Eneroth gick ut och sa att regeringen ska göra ändringar för att skynda på järnvägsinvesteringarna.

Green Cargo har inte hunnit läsa hela förslaget från pärm till pärm, men har redan synpunkter. De menar att näringslivets godstransporter kräver åtgärd av tre flaskhalsar som med dagens planering inte blir lösta förrän om 8, 18 samt 24 år. Det handlar om dubbelspåret Hallsberg–Mjölby, trängseln i syd och kapacitetsbristen på Västra stambanan Göteborg–Alingsås. 

– Det är för lite pengar till den befintliga järnvägen och vi måste finansiera nya stambanor utanför planen. Det går inte att anslagsfinansiera underhåll, trimningsåtgärder och stambanor. Det är orimligt att vänta 24 år på att kunna köra gods från Göteborgs hamn i den takt som behövs, säger Stephan Ray, presschef vid Green Cargo, till Aktuell Hållbarhet.

Med kommande effektiviseringar och digitalisering kommer järnvägstransporter att bli allt mer attraktiva för fler aktörer. Prognosen är att godstransporter på järnväg kommer växa kraftigt framöver.

– Varje år förlorar vi 200-250 miljoner på att stå och vänta och släppa fram persontrafiken. Om höghastighetsjärnvägen blir av kan vi styra bort snabbgående persontrafik och kvar blir då tåg som går i ungefär samma hastighet. Då kan vi trycka in betydligt fler tåg i systemen och det kommer behövas med tanke på klimattullar, fossilfritt stål och alla andra varor som vi behöver transportera ner på kontinenten, säger Stephan Ray.

Jesper Saltebro

Reporter

jesper.saltebro@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.