Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggning

Kommunikationscheferna som plötsligt blev hållbarhetschefer – hur gick det till?

Kommunikationscheferna som plötsligt blev hållbarhetschefer – hur gick det till?

De snackar om ”nettonoll”, ”klimatvänlig” och att ”bidra till en bättre värld”. Vissa av dem har fällts för vilseledande miljöpåståenden. Resumé och Aktuell Hållbarhet synar några av företagen som har en kombinerad hållbarhets- och kommunikationschefsroll. En roll som experter lyfter fram som problematisk, eftersom den kan leda till greenwashing.

Publicerad: 8 december 2021, 12:06

Ämnen i artikeln:

Hållbart varumärkeHållbarhetskommunikation

Somliga av hållbarhets- och kommunikationscheferna anser att de har svårt att hinna med den dubbla rollen, andra ser det som en fördel. Här Tero Marjamäki, Blocket; Janneke Wackerberg, Kronfågel och Erica Bertilsson, Arvid Nordquist.

Montage: Tom Fägrell

Innehåll

Hållbarhetskommunikationen har fullkomligt exploderat de senaste åren. Alla vill ta position inom området. Anledningen är så klart att det är attraktivt, inte minst om du som företag vill stärka din position hos en yngre målgrupp. De branscher som allra tydligast gett sig in på området är el, kläder, mejeri, bilar och restauranger. Samtidigt är det inte lätt för konsumenterna att avgöra vad som egentligen menas med något som är ”hållbart”, ”klimatkompenserat” eller ”klimatneutralt”. Just därför råder det extra höga krav på att miljöpåståenden ska vara tydliga. 

Att det här är något många företag har svårt med syns inte minst om vi tittar på antalet företag som fällts av Reklamombudsmannen eller kritiserats av Konsumentverket för just vilseledande eller otydliga miljöpåståenden. Enligt en rapport från EU-kommissionen saknar hälften av alla miljöargument i reklam täckning. Bolagen själva tycker naturligtvis att de är kristallklara i sin marknadsföring, men det är inget reglerna tar hänsyn till. Istället är det hur gemene man uppfattar budskapen som spelar roll.

Flera av företagen i Resumés och Aktuell Hållbarhets kartläggning tillhör syndarna hos Konsumentverket och Reklamombudsmannen.

Flera av företagen i Resumés och Aktuell Hållbarhets kartläggning tillhör syndarna hos Konsumentverket och Reklamombudsmannen. Bland de som fällts och delar på kommunikations- och hållbarhetschefsrollen finns Kronfågel och Bra Flyg. Kronfågel har fällts hela tre gånger sedan 2016, bland annat för att de hävdar att kyckling är bättre för klimatet. I våras fick Leif Bergvall Hansen, vd på Kronfågels ägarbolag Scandi Standards, sparken efter Aftonbladets avslöjanden om bristande djurhållning. Bra Flyg kritiserades 2019 av Konsumentverket för miljöpåståenden som de inte hade några belägg för.

Som vår kartläggning visar är det relativt vanligt att företag har en delad hållbarhets- och kommunikationschefs-roll. Än vanligare är det att hållbarhetschefen har en bakgrund inom marknadsföring och kommunikation. Somliga backas upp av en hållbarhetsavdelning och ser sig själva mer som samordnare, medan andra har en gedigen kompetens, men ingen uppbackning från kollegor. Bodil Jönsson Lindgren har en karriärbakgrund endast inom kommunikation och arbetade senast som kommunikationschef hos Coop. Hon rekryterades i år till rollen som hållbarhetschef hos Indiska. Hos Kronfågel basar Jannecke Wackerberg, som tidigare arbetat som journalistik och med sociala medier. På Blocket är den tidigare journalisten och pr-konsulten Tero Marjamäki ansvarig för hållbarhetsfrågorna. Hos McDonald’s ligger frågan om hållbarhet hos presschefen Henrik Nerell. På The Body Shop är det marknadschefen Tanja Bruun som ansvarar för hållbarhetsområdet. Det är alltså dessa personer som har ansvar för att få grepp om de komplexa samband som gör att bolaget genom sin leveranskedja och sina kunder kan orsaka allt från ohållbara klimatutsläpp eller artutrotning till slavarbete.

Läs också:

Varumärken som positionerar sig inom hållbarhet – så få hållbarhetschefer har utbildning i ämnet 

Forskaren: ”Hållbarhet har inte ett skvatt med kommunikation att göra” 

Hur ser de som har delade roller på sin kompetens och att balansera komplexiteten inom hållbarhetsområdet med att kommunicera enkla och tydliga budskap? Och påverkar den delade rollen, och stundtals bristande kompetensen, företagens trovärdighet i hållbarhetsfrågan? Vi ställde frågan till sex kommunikations- och hållbarhetschefer.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

Case: Därför har företagen valt en delad roll

Kronfågel: Vill inte prata

Janneke Wackerberg, kommunikations- och hållbarhetschef på Kronfågel.

Foto: Juliana Falldin

Namn: Janneke Wackerberg
Företag: Kronfågel
Roll: Kommunikations- och hållbarhetschef
Tidigare titel: Hållbarhets- och kommunikationschef på Scandi Standard
Utbildning: Kommunikation och humaniora

Det har stormat kring Kronfågel genom åren. 2011 avslöjades det att 10 000 kycklingar kvävdes till döds i lastbilar på väg till Kronfågels slakteri. 2017 rapporterade media om hur bolaget försökte tjäna mer pengar genom att slarva med rengöring av utrustningen. Och i år kom det fram om hur man skållade kycklingar levande. I våras fick Leif Bergvall Hansen, vd på Kronfågels ägarbolag Scandi Standards, sparken efter Aftonbladets avslöjanden om bristande djurhållning.

Lägg därtill att Kronfågel har fällts tre gånger av Reklamombudsmannen för olika typer av bristande hållbarhetsbudskap. Bland annat har de hävdat att kyckling är bättre för klimatet och att deras kycklingfärg är ”klimatvänlig.”

Skandalerna tycks avlösa varandra. Jannecke Wackerberg har en delad tjänst som kommunikations- och hållbarhetschef sedan oktober 2020. Hon har en bakgrund inom kommunikation och journalistik, men ingen utbildning inom hållbarhet. Bland tidigare yrken finns journalist, copywriter och kommunikationsspecialist. Innan hon kom till Kronfågel så arbetade hon som kommunikationschef och senare hållbarhetschef för Kronfågels ägarbolag Scandi Standards.

Vi har under flera dagar försökt nå Jannecke Wackerberg. Hon var först villig att ta ett samtal, men åkte senare på sjukdom. Vi blev lovade svar via mejl, något som hon senare också avböjde. Vi har inte heller fått kontakt med Kronfågels vd.

 

 

Blocket: Från journalistik till hållbarhet

Tero Marjamäki, kommunikations- och hållbarhetschef på Blocket

Namn: Tero Marjamäki
Företag: Blocket
Roll: Kommunikations- och hållbarhetschef
Tidigare titel: Presschef
Utbildning: Kommunikation och journalistik

På Blocket har man sedan flera år kombinerat hållbarhets- och kommunikationschefsrollen. Fram till årsskiftet leds arbetet av Tero Marjamäki som därefter går över till Svensk Innebandy. Att det är upplagt på det viset är nästintill en slump. Den tidigare kommunikationschefen tyckte att de behövde någon med ansvar för hållbarhetsområdet och tog på sig rollen självmant. Även Tero Marjamäkis efterträdare kommer ha en liknande roll.

– Vi har märkt att det fungerar bra med ett kommunikationsperspektiv på hållbarhetsfrågan. Det är en ofta komplex materia som kan behöva förenklas för att slutkonsumenten ska förstå, min bild är att det är många som har svårt att få ut sitt budskap på området. 

På Blocket har man valt att inte ta fram någon särskild hållbarhetsstrategi, istället jobbar de efter vad Tero Marjamäki beskriver som en ”hållbarhetsambition” som ska återspeglas i varje affärsområde. Blocket har ingen egen produktion, vilket gör att hållbarhetsutmaningarna mest handlar om att granska leverantörer och se till att den egna verksamheten bedrivs på ett hållbart vis. Även frågor om kundsäkerhet ingår i hållbarhetsarbetet. I marknadsföringen har man i de breda kanalerna fokuserat på annat, men genom åren har man gjort en mängd mindre insatser där fokus ligger på klimat- och hållbarhetsfrågor. Tero Marjamäki har utöver ett par korta digitala kurser ingen utbildning inom hållbarhetsfrågorna. Istället lutar han sig mot tre Schibsted-medarbetare som ansvarar för varsitt område. Därutöver har de även en kommitté med frivilliga medarbetare som i olika utsträckning jobbar med frågorna. Tero Marjamäki beskriver sin roll som arbetsledare och ”kapten på skutan”.

Hur ser du på att du är ansvarig för området men saknar utbildning?

– Jag är trygg i att mina kollegor har den expertkunskap som krävs. Det är klart att vi kan ha lite olika infallsvinklar och syn på hur vi rent kommunikativt ska ta ut vad vi gör på hållbarhetsområdet men där är det kommunikationsteamet som har det sista ordet. Samtidigt är hållbarhetsarbetet på Blocket lite annorlunda än för bolag som har egen produktion. Vi behöver inte granska de som tillverkar våra tröjor.

Vad säger du om kritiken kring att ha delade roller, att det skvallrar om ett företags hållbarhetsambitioner?

– Jag kan förstå den. Om det inte varit så att vi hade det team vi har hade man kunnat tro att vi inte tar frågan på allvar. Dessutom gör det att hållbarhetsfrågan kommer nära affären, eftersom kommunikationsavdelningen är en del av marknad som i sin tur jobbar nära affärsavdelningen.

Apoteket – från affärskonsult till hållbarhetsansvar

Namn: Kristoffer Ekelund
Företag: Apoteket
Roll: Chef strategi och transformation
Tidigare titel: Principal OPX Partners
Utbildning: Ekonomi

Kristoffer Ekelund, chef strategi och transformation på Apoteket.

Läkemedel har stor miljöpåverkan och orsakar även antibiotikaresistens, ett av våra största globala framtidshot. Rester från läkemedlen hamnar i avloppsvattnet, och förs ut i miljön. Att som apotek idag ha en tydlig hållbarhetsstrategi är därför viktigare än någonsin.

Apoteket hamnar på sjätte plats i Sustainable Brand Index, listan över vilka bolag som svenskarna tycker framstår som mest hållbara. När man går in på sajten så blinkar den grafiska profilen grön och klimatmålen är ambitiösa. Minskade utsläpp till netto noll senast 2045, halverad mängd bubbelplast i e-handelspaketen och ett toppmodernt logistikcenter i Eskilstuna. Det är svårt att tro att Apoteket, som årligen omsätter 20 miljarder kronor och säger sig arbeta mycket för klimatet, inte har någon maffig hållbarhetsavdelning eller en hållbarhetschef som enbart arbetar med dessa frågor. Men så är faktiskt fallet.

Kristoffer Ekelund är ekonom med en bakgrund som managementkonsult. Efter att ha arbetat i olika roller inom handeln, bland annat på Coop, och senare som utvecklingschef för Apotekets butiker så fick han till slut ansvaret över Apotekets strategi och transformation. Sedan 15 månader tillbaka ingår även hållbarhetsfrågan. Hela logiken var att man ville att hållbarhetsfrågorna skulle genomsyra och vara en naturlig del av 1) affärsstrategin 2) hamna högt upp bland bolagsmålen och 3) att man får med det i uppföljning och styrning.

– Jag kommer inte från hållbarhetsområdet sen tidigare utan har fått bygga upp min kunskap i rollen. Jag har fått lära mig kring hållbarhetsredovisningar, ramverk och mer detaljerade innehållsfrågor och det finns givetvis mycket kvar.

Kristoffer Ekelund har en person under sig som arbetar som hållbarhetsutvecklare. Den här personen ansvarar för bland annat redovisning och rapportering, deltar i branschfrågor och instiftar utvecklingsprojekt.

– Det är för att vi har valt en integrerad modell. Det bästa sättet att förbättra sig är att göra hållbarhet till ett dagligt inslag och ansvar runt om i verksamheten. Det är inte omöjligt att vi blir fler, för det behövs mer stöd. Men med det sagt kommer vi inte ändra hur vi arbetar. Jag har pratat med många statliga bolag och flera av dem brottas med att ”hållbarhet är bara en sidofråga” och man tror att ”hållbarhetsfunktionen ska fixa biffen.” Jag tycker att vi har lyckats bra i att integrera, men kan givetvis bli

bättre.

– I grunden är hållbarhet som vilket annat område som helst där du behöver uppnå tuffa mål. Det handlar om förflyttningar, vad som är väsentligt och hur vi ska nå målen. Det finns en poäng i att man inte gör det helt separat, utan då blir hållbarhet en naturlig del i alla beslut man fattar.

Känner du att du hade behövt lära dig mer kring hållbarhet?

– Kunskap är alltid bra, så visst hade det varit bra med ännu mer innan jag axlade ansvaret men jag bygger på hela tiden. Alla måste alltid utveckla sin kunskap och man måste också väga in andra förmågor som är viktiga som förmåga att få saker gjort och att förflytta människor. Det kan vara svårt att hitta personer som kan tänka affär men som samtidigt är hållbarhetsexperter.

Du har mycket på ditt bord. Kritiker menar att om man inte har en dedikerad roll för hållbarhetsfrågan så tar man den inte på allvar. Vad är dina tankar där?

– Jag delar inte den åsikten, då gör man det lite enkelt för sig. Det kommer alltid vara en person med det yttersta ansvaret för hållbarhetsfrågan som inte är hållbarhetsexpert, frågan är var i organisationen den personen sitter. Även om du har en formell hållbarhetschef så kommer den rapportera till en annan person som inte är expert i frågan.

Men man har ju ändå gett hållbarhetschefen ett tydligt mandat och personen har förhoppningsvis en utbildning inom området?

– Ja. Eller så har man människor runt sig som har den utbildningen och kan agera som rådgivare i frågor som kräver specialist- eller sakkunskap.

Arvid Nordquist: ”Hög arbetsbelastning”

Namn: Erica Bertilsson
Företag: Arvid Nordquist
Roll: Kommunikations- och hållbarhetschef
Tidigare titel: Marknadschef
Utbildning: Ekonomi

Erica Bertilsson, kommunikations- och hållbarhetschef på Arvid Nordquist.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

”Välj Arvid Nordquist kaffe som bidrar till en bättre värld.” Kaffejätten är inte sena med att rida på den gröna vågen i sina reklamfilmer. Branschen brottas med en mängd hållbarhetsproblem, däribland kraftig besprutning och dåliga arbetsförhållanden samt barnarbete hos underleverantörerna. Erica Bertilsson vet hur viktig frågan är. Hon hade arbetat med att marknadsföra kaffet i 17 år innan hon slutligen befordrades till den delade rollen som hållbarhets- och kommunikationschef. Arvid Nordquist hade tidigare satt logistikdirektören på att ansvara för hållbarhetsfrågorna, men dessa övergick nu till kommunikation.

Anders Nordquist, vd på företaget, tycker inte att trovärdigheten i deras budskap rubbas med en delad hållbarhets- och kommunikationsroll.

– Absolut inte. Tanken har aldrig slagit mig. Att man har en kommunikationschef i företaget som har förmågan att uttrycka sig i tal och skrift med en specialitet inom hållbarhet är perfekt. Hållbarhet är en integrerad del i produktion, HR, inköp, marknad och logistik. Det är inget plåster på något, säger han. 

På Arvid Nordquist finns inget dedikerat hållbarhetsteam,  Erica Bertilsson har en hållbarhetsgrupp med representanter från respektive avdelning i företaget och har också konsulthjälp i vissa frågor. Erica sitter också med i olika branschkommittéer kring hållbarhet. Men det är en roll med mycket på bordet. 

– Hon har hög arbetsbelastning i dag, så därför kommer vi nästa år att anställa en person som jobbar under henne, säger Anders Nordquist.

Erica Bertilsson berättar att kaffet har varit en bra skola för att förstå hållbarhetsfrågan.

– Jag har arbetat med hållbarhet 12 år. Du kan arbeta med kommunikation och förvärva hållbarhetsbudskap. Det krävs bara att man som person är nyfiken och nördig. 

Men det finns tillfällen då hon skulle önskat en utbildning.

– Vi har konsulthjälp till våra klimatberäkningar och till vårt miljöledningssystem. Det jag har känt har varit en utmaning är kemikalieområdet på vårt non food-sortiment. Nu finns det hållbarhetsutbildningar, men när jag började på allvar med strategiskt hållbarhetsarbete 2010 så fanns det inte på samma sätt.

BRA Flyg: ”Jag måste hela tiden bevisa mig”

Maria Fiskerud, hållbarhets- och kommunikationschef på flygbolaget Bra i ett elflygplan tillsammans med piloten Attila Fülöp.

Foto: BRA

Namn: Maria Fiskerud
Företag: Flygbolaget Bra
Roll: Hållbarhets- och kommunikationschef
Tidigare titel: Projektledare Heart Aerospace
Utbildning: Kommunikation

Att vara flygbolag och faktiskt profilera sig som hållbara är svårt. Att flyga är inte hållbart. Men det stoppar inte bolagen från att profilera sig på området. Bra flyg, SAS och Norwegian är några som gör detta. Under 2019 marknadsförde Bra Flyg påståenden som: ”Full klimatkompensation”, ”Varje kilo biobränsle reducerar de fossila utsläppen av koldioxid med cirka 70 procent” och ”Flyger du bara 40 minuter blir flygresan helt fossilfri”. Det här gillades inte av Konsumentverket som kritiserade företaget för sin flygreklam. 

Det fanns helt enkelt inte några belägg för påståendena. Det här var innan nuvarande hållbarhets- och kommunikationschefens tid, men hon berättar nu hur viktigt det är att hålla sig på rätt sida.

– Jag kan inte svara i detalj eftersom jag bara jobbat på Bra i två månader. Men det är bland annat därför vi har gått med i Science Based Targets Initiative, för att vi ska ha täckning för alla siffror, säger Maria Fiskerud.

Rent generellt tycker hon dock att påståendet verkar korrekt.

– En utsläppsreduktion på 70 procent för biobränsle låter helt rimligt, det låter som en låg siffra. Minskningen är runt 80 procent i dag med de bränslen vi använder, som kommer från använd matolja och slaktrester. Den siffran kommer från biojet-utredningen och i Fly Green Fund hade vi till och med miljörevisioner på de siffrorna, säger Maria Fiskerud.

Hon är sedan två månader hållbarhets- och kommunikationschef på flygbolaget Bra. Hennes väg har gått från en kombinerad utbildning i information och journalistik vid fortbildningsinstitutet Fojo i Kalmar på 80-talet, till projektledning på företag, vidare till ledarskapsutveckling och ett jobb som kommunikationschef på Akzo Nobel med inslag av hållbarhetskommunikation. 

Efter att på detta sätt ha arbetat med hållbarhetsfrågor gick hon till ett uppdrag att bygga upp en marknad för bioflygbränsle på Fly Green Fund och Sky NRG:s verksamhet i Norden, samt arbetade med fossilfritt flyg både på forskningsinstitutet Rise och på Heart Aerospace. Det var mot denna bakgrund som flygbolaget Bra rekryterade henne.

– När jag fick den här förfrågan funderade jag väldigt mycket om det var bra eller dåligt att kombinera kommunikation och hållbarhet, även om jag ser kommunikation som ett bra verktyg även i hållbarhetsarbetet. Speciellt utifrån att hållbarhetschefssrollen kommer lite grann från CSR-sidan, som har kritiserats för att den används som en pr- eller kommunikationsroll. Jag var orolig för att det skulle bli så och det var väldigt viktigt för mig att det inte skulle bli så.

Maria Fiskerud säger att eftersom Bra mer eller mindre kan ses om ett startup-bolag efter pandemin, så har nästan alla i ledningsgruppen minst dubbla roller, därmed var det inget konstigt att även hennes roll var kombinerad.

– Men det var viktigt för mig att inte Bra såg det som en PR- eller kommunikationschef slash hållbarhetschef. För mig var det viktigt att jag är hållbarhetschef först.

I den nya rollen ingick ansvar för Bra:s nettonollstrategi, en del i det arbetet innebär att Bra går med i Science Based Targets Initiative för att säkerställa att målet om 1,5 graders uppvärmning nås till 2030.

– För att göra det måste vi kommunicera väldigt mycket runt det och där har vi kommunikationsstrategin. Då tänkte jag att det är jättebra att det är jag som formulerar budskapet där med, för då genomsyrar det ju allt: Det ingår i marknadskommunikationen,  det ingår i kommunikationen, det ingår i internkommunikationen. Det är väl bra att få vara den som är med och sätter budskapen där, eftersom det hänger så starkt ihop med nettonollstrategin. Då blir ju hållbarheten det som håller ihop helheten. Utifrån det tyckte jag att jag med gott samvete kunde tacka ja till ett jobb som hållbarhetschef.

Finns det några nackdelar eller fallgropar i uppdraget som hållbarhetschef när man kommer från kommunikationssidan?

– Jag har många gånger under mitt arbetsliv önskat att jag varit ingenjör eller ekonom, då jag ofta gör samma jobb som de men jag måste hela tiden bevisa mig, annars får jag inte vara kvar. Medan de som kommer från andra hållet många gånger får gå en MBA-utbildning eller annat för att lära sig kommunikationsverktygen.

Vad behöver du för hållbarhetskompetens för att nå dina mål?

– Jag är bra på att styra mot målen och se helheten, men jag behöver ha detaljmänniskor runt mig. Där använder vi 2050 Consulting, jag verifierar alla siffror med dem för att vara säker. En annan sak som är viktig för att vi ska kunna nå våra mål är att jobba med samfinansiering, och där har jag nytta av min kommunikationsbakgrund och det nätverk jag byggt upp på Fly Green Fund.

Lyko: ”Känns som en styrka”

BILD

Tom Thörnblom, kommunikations- och hållbarhetschef på Lyko.

Namn: Tom Thörnblom
Företag: Lyko
Roll: Kommunikations- och hållbarhetschef
Tidigare titel: Konsult
Utbildning: Civilingenjör med inriktning mot industriell ekonomi

Tom Thörnblom är kommunikations- och hållbarhetschef på Lyko, ett bolag som marknadsför hårvård- och skönhetsprodukter i 32 helägda integrerade salonger/butiker i Sverige och Norge samt via e-handeln. Han kommer från en utbildning som civilingenjör med inriktning mot industriell ekonomi. Kommunikationsdelen har han lärt sig under 11 år på Skandia, där han analyserade bolags hållbarhetsarbete från ett finansiellt perspektiv. Därifrån fortsatte han som den första anställda i Sverige på Sustainalytics, som sysslar med hållbarhetsrating av bolag. När han började på Lyko med 500 anställda var det inte aktuellt att axla enbart en roll.

– Man kan inte bara vara hållbarhetschef på ett sådant litet bolag utan då fick jag ta flera delar, jag blev ansvarig för all kommunikation inklusive Investor Relations mot börsen och ägarna. Det känns som en styrka att få driva den typen av frågor i bolaget. Jag kände att jag hamnade rätt. Plus att ägaren och vd:n Rickard Lyko inte vill göra ”gimmick-lösningar”, han vill göra saker som är långsiktigt hållbara och det kändes helt rätt för mig, säger Tom Thörnblom – trots att han enligt egen utsago är ”väldigt ingenjörig”.

Finns det fördelar med en kombinerad roll som kommunikations- och hållbarhetschef?

– Absolut! Framför allt när det kommer till ägar-frågorna och att lyssna in finansmarknaden. Finansmarknaden ställer mer och mer krav. Jag ser att vissa av fonderna som investerar i oss är väldigt intresserade av hur vi gör vår väsentlighetsanalys och vilken som är vår hållbarhetsagenda. Plus att jag är sekreterare på styrelsemöten vilket gör att jag vet precis vad som pågår i styrelserummet. 

Tom Thörnblom rapporterar till vd men sitter inte med i styrelsegruppen. 

– Men genom att ha de här kombinerade rollerna har jag en insikt och ett mandat att driva frågorna, säger han.

Även med en bakgrund som ingenjör behöver Tom Thörnblom extern hållbarhetskompetens, då han inte har någon hållbarhetsavdelning bakom sig. Den hämtar han bland annat från experter på relevanta branschorganisationer och via konsulter.

* Vi har kontaktat flera bolag för intervju. Bland annat McDonald’s och Bauhaus som inte vill ställa upp. Det vill inte heller Apotekets vd Ann Carlsson. Indiska har inte återkommit.

 

Fotnot: Tidigare uppgavs felaktigt att både OKQ8 och GodEl har en kombinerad kommunikations- och hållbarhetsroll.  

 

Pernilla Strid

Julia Lundin

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.